KURSUS
KPD 3026
PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN
GROUP : EL-D12
PENSYARAH :
DR ABD. RAHIM BIN MOHD SHARIFF
TAJUK TUGASAN:
MIKROPENGAJARAN DAN REFLEKSI
NAMA :
MAKHFUZAH BT ISMAIL
NO. MATRIK :
D20102046800
ALAMAT EMAIL : makhfuzah@gmail.com
MAKHFUZAH BINTI ISMAIL D20102046800
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam ( Ibadah )
Tingkatan : 1 Bestari
Bilangan Pelajar : 30 orang
Tarikh : 13 Oktober 2011
Masa : 8.00– 8.30 pagi (30 minit)
Tajuk : Wuduk( Sunat )
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
i) menyatakan perkara sunat semasa wuduk
ii) membezakan antara perkara sunat dengan rukun wuduk
iii) membuat demontrasi mengambil wuduk
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
i) set induksi
ii) aktiviti : Peneranganan ,soaljawab,demontrasi
Penggunaan alat bantu – Gambar
- Bahan maujud
- Lembaran kerja
Nilai : , patuh pada perintah Allah, memberi perhatiani, bertanggungjawab
KBKK : menstruktur, menghuraikan, membandingbeza, membuat demontrasi, mengingat, mengamalkan.
Pengetahuan sedia ada : murid-murid sudah diajar dan sudah mengamalkan wuduk dalam amalan seharian
Pelaksanaan P&P :
Langkah / Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Aktiviti 3 - ( 9 minit) | - Guru dan murid-murid berbincang cara mengambil wuduk. - Guru menjalankan sesi soal jawab bersama murid-murid - Murid diminta menunjuk cara mengambil wuduk secara kelas dan individu | Nilai : -bekerjasama |
Penerangan Pelaksanaan P&P:
Masa | Pelaksanaan aktiviti |
Minit 1-4 | - Guru bersoaljawab dengan murid-muid cara mengambil wuduk. - Contoh soalan-soalan yang dikemukakan ialah: 1) Mula-mula sekali apa yang kita perlu baca untuk berwuduk? 2) Bila kita mesti niat berwuduk? 3) Tangan mesti dibasuh sampai mana? |
Minit 5-9 | - Guru menunjukcara mengambil wuduk. - Guru meminta semua murid melakukan demontrasi wuduk. - Guru meminta wakil murid melakukan demontrasi diikuti murid lain |
MAKHFUZAH BINTI ISMAIL D20102046800
REFLEKSI MIKROPENGAJARAN
KEKUATAN
Suara guru yang lantang dan jelas membolehkan murid mendengar dengan baik seterusnya memudahkan pemahaman murid. Kelantangan suara menampakkan ketegasan guru yang menyebabkan murid akan lebih hormat kepada guru.Murid akan memfokuskan dan menumpukan sepenuh perhatian terhadap sesi pengajaran yang berlangsung.
Selain itu, penghargaan yang diberi kepada murid dengan memuji dan menepuk tangan juga dapat memberi motivasi kepada murid. Motivasi amat penting bagi murid kerana murid akan rasa diri dihargai dan perasaan bangga pada diri sendiri akan tersemat dalam hati seterusnya memberi semangat untuk belajar.Pujian akan menyebabkan murid akan berasa gembira dan seronok untuk belajar.Tanpa pujian, murid akan belajar secara lesu dan tidak bermaya.
Berdasarkan mikropengajaran, guru juga prihatin terhadap pakaian murid yang selekeh.Guru bijak memberi teguran kepada murid. Jelas disini guru menanamkan sikap berdisiplin dan berpakaian kemas . Oleh itu,murid akan berhati-hati dan akan sentiasa kemas.
KELEMAHAN
Kelemahan dan kekurangan yang ketara dalam mikropengajaran saya adalah penggunaan dialek Kelantan. Sememangnya penggunaan dialek Kelantan meransang kefahaman murid namun ia memberi kesan kepada murid dalam berbahasa Melayu yang betul.
Selain itu, kekurangan yang dapat dikesan ialah teknik penyoalan secara kelas boleh menyebabkan guru tidak dapat mengesan murid yang lemah.Guru akan andaikan semua murid memahami pembelajaran padahal ada murid yang keciciran .
Penggunaan masa juga tidak tepat.Sepatutnya masa yang diperuntukkan adalah 9 minit tetapi telah terlebih 3 minit. Keadaan ini boleh mengganggu masa guru lain.Walaubagaimanapun objekti tercapai.
Seterusnya, guru boleh menyoal murid secara kelas tetapi guru harus peka kepada murid yang lembab. Soalan harus diutarakan kepada murid tersebut supaya guru dapat mengenalpasti muid yang tercicir.
Selain itu, ketepatan masa juga perlu dibaiki bagi melancarkan proses pengajaran dan guru tidak tercicir dalam setiap langkah pengajaran dari set induksi sehinggalah kepada penutup.Penggunaan masa yang tepat adalah penting supaya tidak mengganggu mata pelajaran lain. Masa yang tepat akan melahirkan pengajaran yang berkesan.
No comments:
Post a Comment